• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Nederlandse Black Friday: lagere kortingen, maar wel langer

Nederlandse Black Friday: lagere kortingen, maar wel langer

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more
Retail

Rijen voor de grote warenhuizen vind je niet in Nederland, nog niet. Wel doen steeds meer merken en retailers mee met de Amerikaanse koopjesdag Black Friday. De dag na Thanksgiving staat bekend als dé shopdag voor de Amerikanen, die voor hoge kortingen hun kerstinkopen doen. En ook steeds meer Nederlandse winkeliers pikken een graantje mee. Op z’n Hollands natuurlijk, dat dan weer wel.

The Sting doet ook mee dit jaar; 34 procent korting op het hele assortiment, met gratis bezorgkosten. Ook het zusje Costes doet mee, onder dezelfde voorwaarden. “Sinds 2014 doen we mee met Black Friday. We zijn bezig met onze identiteit en Black Friday sluit echt aan bij The Sting. Dit vinden we belangrijk,” licht woordvoerder Selina van Loon toe aan FashionUnited. “We verwachten ten opzichte van 2014 dat Black Friday dit jaar minstens vier keer zoveel orders en verkoop oplevert.”

Black Friday: minder korting maar wel langer uitverkoop

Waar de Amerikaanse Black Friday slechts een dag duurt, gevolgd door Cyber Monday (de dag van de uitverkoop via e-commerce, red.), trekken veel Nederlandse retailers een heel weekend uit voor het shopfestijn. Waarom één dag klanten trekken, als het ook vier dagen kan? Dat heeft Wehkamp ook gedacht. “Overgevlogen uit Amerika, maar inmiddels ook hier traditie: Black Friday. Omdat één dag een beetje weinig is, hebben we er maar een heel weekend van gemaakt,” schrijft de e-commerce gigant op de website. Wehkamp vermeldt erbij dat je geen last hebt van lange kassarijen’ en dat ‘Sint in het land is en Kerst voor de deur’. De modesectie op de website biedt items aan ‘tot 60 procent korting’ en geeft tevens 20 procent korting op reeds afgeprijsde artikelen. Andere retailers die meerdaagse kortingen bieden zijn Bol.com Adidas, Mango, Hunkemöller, Sacha en H&M.

Een andere verschil is de hoogte van de kortingen. In de Verenigde Staten liggen consumenten met slaapzakken voor de deur van warenhuizen om grote aankopen als televisies met 70 procent korting te kunnen scoren (de zogeheten doorbusters, red.), maar Nederlandse retailers houden het een stuk beschaafder. Modemusthaves geeft alleen korting op zwarte items, en dan slechts 15 procent. Bij schoenenketen Omoda krijgen consumenten 20 procent korting, zowel in de winkel als via de webshop. Ook CoolCat geeft een korting van 20 procent en Hunkemöller biedt 25 procent korting op de hele collectie.

Nederlandse Black Friday steeds meer in trek

Waarom lopen Nederlanders warm voor Black Friday, terwijl Thanksgiving hier niet gevierd wordt? De timing komt de Nederlandse consument heel goed uit. Zoals Wehkamp het al zei, Sinterklaas is over 1,5 week en kerst staat voor de deur. Volgens GfK koopt 64 procent van de Nederlanders cadeaus in december. Dat was vorig jaar nog 61 procent, en het jaar daarvoor 58 procent. De online aankopen stijgen eveneens, van 68 procent naar 72 procent. Dit is voor retailers een goed moment om de concurrentie aan te gaan, en met hoge kortingen klanten naar de winkels lokken. Uit onderzoek van Google blijkt al dat steeds meer Nederlandse consumenten zoeken naar acties rond de winkeldag.

Of Black Friday nou net zo populair gaat worden als in de Verenigde Staten is echter nog maar zeer de vraag. De shopdag moet immers wel een meerwaarde bieden ten opzichte van het dagelijkse aanbod. "Het moeten wel erg goede aanbiedingen zijn, anders zal deze trend niet aanslaan in Nederland," denkt Amerika-deskundige en journalist Jan Postma van RTL Nieuws. "In Nederland zijn we namelijk al gewend aan koopjes." Hoewel Nederlanders bekend staan om hun uitspraak ‘doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg’, zou het toch wel eens op Amerikaanse taferelen kunnen gaan lijken. Postma: "Wanneer de winkeliers echt met hele lage prijzen gaan stunten, kunnen ook nuchtere Nederlanders erg wild worden."

”Ik hoorde gisterenavond van een ondernemer dat hij veel aanbiedingen ontving in zijn mailbox, maar daar loopt hij niet warm voor met kortingen van 20 procent,” zegt Edwin Belt, branchespecialist mode bij Inretail. “Veel retailers willen meeliften op het Amerikaanse succes.” Ook vraagt hij zich af ‘of je je moet verleiden tot hoge kortingen’. “Natuurlijk is er kans op een hogere omzet en je bent je voorraad sneller kwijt, maar aan de andere kant is de Nederlandse consument al helemaal in feeststemming vanwege de decembermaand." De juiste vraag is of het fenomeen Black Friday bij jouw organisatie past en dan is de koopjesdag zinnig, zeker als retailers het op de ‘Amerikaanse manier doen’, oftewel met extreme kortingen. Al is dat niet heel realistisch voor retailers in Nederland. “Past het fenomeen niet bij je, doe het dan niet. Dan kan je beter een ander spektakel verzinnen en/of focussen op Sinterklaas en Kerst.”

Beeld: The Sting, Wehkamp, Hunkemöller, Modemusthaves

Black Friday